Emotional Intelligence Among Civil Servants and its Relationship to Job Burnout

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35875/ytjdwa32

Keywords:

Emotional Intelligence, Burnout, Other’s Emotion Appraisal, Regulation of Emotions, Use of emotions, Emotional Exhaustion, Personal Accomplishment, Depersonalizatio

Abstract

Background & Statement of the problem: Public sector institutions in Palestine encounter distinct challenges that contribute to burnout among civil servants. Emotional intelligence (EI) has been recognized as a valuable tool for managing stress, alleviating pressure, and fostering a positive workplace environment.

Objectives: This study seeks to examine the relationship between emotional intelligence and burnout among employees of the Palestinian Ministry of Education. Additionally, it aims to explore differences6+ in emotional intelligence and burnout based on various demographic variables.

Methods: A sample of 267 employees from the Palestinian Ministry of Education was surveyed using a descriptive-analytical approach. Emotional intelligence was measured using the Wong and Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS), while burnout was assessed using the Maslach Burnout Inventory (MBI).

Results: The study revealed a weak negative relationship between emotional intelligence and burnout among ministry employees, suggesting that while emotional intelligence may offer some protection against burnout, other factors likely have a stronger influence. The analysis further indicated that age, years of service, and job title significantly impact emotional intelligence and burnout levels, whereas gender and educational qualifications do not appear to play a significant role.

Conclusions (Recommendations and contributions): The findings underscore the need for implementing training programs to enhance employees’ emotional intelligence, reduce work-related stress, and promote overall well-being. Additionally, future research should focus on age- and service-specific factors related to emotional intelligence in addressing burnout.

Author Biographies

  • Dr. Ihab Qubbaj, Palestine Technical University – Kadoorie

    الدكتور إيهاب القبج أستاذ مشارك في الإدارة في كلية الأعمال والاقتصاد في جامعة فلسطين التقنية-خضوري، ويشغل حاليًا منصب مستشار وزير التعليم العالي لشؤون البحث العلمي والرقابة، وعمل سابقا عميدا لكلية الدراسات العليا بالإضافة الى كلية الأعمال والاقتصاد في جامعة فلسطين التقنية. وقد شغل القبج مناصب رفيعة مختلفة على مدار حياته المهنية، بما في ذلك الوكيل المساعد لشؤون التعليم العالي، وقائما بأعمال رئيس الهيئة الوطنية للاعتماد والجودة والنوعية، وعضو مجلس إدارة المجلس الأعلى للإبداع والتميز، وعضو مجلس التعليم العالي الفلسطيني وغيرها. تغطي اهتمامات الدكتور القبج البحثية عدة مجالات، بما في ذلك الإدارة العامة، والتمويل، والريادة، والابداع، والذكاء العاطفي، والقيادة، والجودة، وغيرها. وقد شارك بنشاط في العديد من اللجان العلمية للعديد من المؤتمرات المحلية والإقليمية والدولية. علاوة على ذلك، فقد مثل فلسطين في العديد من المحافل الإقليمية والدولية. كما أشرف على عشرات رسائل الماجستير في العديد من الجامعات الفلسطينية.

  • Randa Y. Abu Al-shaikh, AlQuds Open University

    طالبة ماجستير، جامعة القدس المفتوحة، فلسطين.

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Qubbaj, I., & Abu Al-shaikh, R. (2024). Emotional Intelligence Among Civil Servants and its Relationship to Job Burnout. Al-Balqa Journal for Research and Studies, 27(3), 56-79. https://doi.org/10.35875/ytjdwa32